45-70 gov. prostě Govermment

Odpovědět
Uživatelský avatar
Petr
Příspěvky: 180
Registrován: čtv 26.7.2018, 16:24

45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Petr » čtv 22.8.2019, 22:29

Goverment, nebo-li vládní či služební, přestože se ve službě, na dnešní poměry, příliš dlouho "neohřál" zaveden 1873 a vyřazen 1892 jedná se dnes o poměrně hodně populární náboj. Sice při střelbě na větší vzdálenosti je střelba podobná střelbě z minometu tj, tvz. horní skupinou úhlů, ale při střelbě na obvyklé lovecké vzdálenosti do cca 100m je perfektní.
Velmi dobře se přebíjí a pro fandu do přebíjení dobrý zdroj zábavy.
POZOR 45-70 gov existuje ve dvou variacích a to jeho staré černopraché provedení a jeho odpovídající laborace bezdymným prachem a zcela moderní verze pracujících při poněkud vyšších tlacích.
Uvedená data platí pro moderní verzi a tak jsou určená pouze pro moderní zbraně v dobré kondici.
Data dle CIP :
max. tlak 2 200 bar
OAL : 64.77mm
Zápalka velká pušková
Podle manuálu Lovex jsou vhodné dva střelné prachy. S 060 a S 070.
Problém nastane pokud uvedená data z manuálu porovnáte z výsledky software QL. I při maximálních navážkách dle manuálu Lovexu je podle QL udávány velice nízké hodnoty vyhoření prachové náplně a ve srovnání s manuálem i jiné hodnoty maximálních tlaků. Výrazně nižší.
Protože mám se software QL dobré zkušenosti a začal jsem hledat optimum pro olověnou střelu o hmotnosti cca 400grs. Konkrétně https://cs.strobl.cz/strely-ares-45-70- ... lastovane/ jen s pomocí QL.
QL výše uvedenou střelu nezná, alespoň jsem ji nenašel a tak jsem ji pro výpočet nahradil střelou z kokily LEE a to 457- 405 - F.
Podle Ql se jako vhodný prach pro Eo cca 2500J jevil Lovex S040, pro výkon kolem 3000J prach Lovex S060.
Další možnost byla použít Vectan BA 6 1/2, který je nepatrně rychlejší než zmíněná S040.
Navážka podle QL na požadovaný výkon cca Eo 2500J což je dostatečné pro loveckou praxi.
Konkrétní navážka výpočet QL
náboj 45- 75 gov
střela olověná (L) hmotnost 405 grs
OAL 64mm,
prach : Vectan BA 6 1/2
navážka : 30 grs
vyhoření : 100 %
max. tlak 1571 bar ( povolených CIP 2200 bar )
Vo: 446 m/s
Eo: 2 611 J
Nábojnice a zápalka SB

Přebito pomocí Lee Loader :-) ( sorry, ale tenhle náboj si o to vysloveně říká :-))
Střeleno z jednušky ( jak jinak ) hlaveň 20 palců přes hradla Caldwell měřena jak je obvyklé V cca 4m :-)
443 m/s. Takže se nám to prostě povedlo.

Uvedená data berte jako obvykle pouze za doporučená a je jen na Vás jak s nimi naložíte. Nevím jak vám, ale mě se tyhle náboje ve velikosti rtěnky prostě libí. Takže pokud máte nějaké další zkušenosti s přebíjením 45-70 gov. tak se s nima.
petr
Dancek
Příspěvky: 56
Registrován: pát 22.3.2019, 17:11

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Dancek » sob 14.9.2019, 18:51

Vlastní zkušenosti s přebíjením tohoto náboje nemám, chci jen uvést rozdíly v maximálních dovolených tlacích podle dvou zahraničních výrobců prachu. Pro nás to valný význam nemá, u nás je závazný údaj CIP, ale pro zajímavost …
Ještě dodám, že CIP a SAAMI používají nejen rozdílné jednotky, ale mají i jinou metodiku měření, takže přepočet PSI podle SAAMI na Bary podle CIP nebo naopak nedává nijak přesné výsledky a jednotky CUP (nebo LUP = olověný váleček) nelze přepočítat vůbec.

Podle tabulek Accurate má náboj 45-70 tři tlakové varianty, 19 000 PSI pro trapdoor a podobné zbraně, okolo 28 000 PSI uvádějí jako standardní tlak a okolo 40 000 PSI jako vysokotlaké laborace.

V manuálu firmy ADI z roku 2016, tedy nijak moc starého, uvádějí některé tlaky ve starých jednotkách CUP a laborace jsou rozděleny ještě trochu jinak:
Jako samotná skupina jsou pistolové laborace, v hlavičce sice není uveden max. tlak, ale u jednotlivých navážek je nejvyšší tlak 28 000 CUP.
Druhá skupina je určena pro Springfield "Trapdoor" 1886 a repliky starých pušek, tlakový limit je 28 000 PSI/CUP, to proto, že tlaky některých laborací jsou uvedeny v PSI a jiné v CUP. V jednotkách CUP se uvádí tlaky stanovené podle deformace měděného tlakoměrného válečku, zatímco PSI je pound na čtvereční palec a je měřen piezometodou. Zajímavé je, že tlaky měřené oběma metodami dosahují v této skupině maximální hodnoty 28 000, ačkoli stejný tlak měřený jednou metodou vychází vždy jinak velký, než měřený druhou metodou.
Třetí skupinu tvoří laborace určené pro LA pušky, např. Marlin, max. tlak je uveden 40 000 PSI/CUP … Max. tlaky jsou i zde uvedeny 39 900 PSI nebo 40 000 CUP.
Poslední, čtvrtou skupinu tvoří data určená pro jednoranové pušky Ruger č. 1 a č. 3, jednoranové pušky Browning Model 1885 a pušky systému Mauser. Tlakový limit 50 000 PSI/CUP …
Uživatelský avatar
Jirsa.L
Příspěvky: 5
Registrován: stř 09.10.2019, 8:37

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Jirsa.L » pát 01.11.2019, 12:39

Zdravím,
moje testování: Dvoják Baikal MP221 Artemida lauf 600mm.

Ares 300gr prach D060 35.2gr OAL 64,5 zápalka SB 5,3 LR podle QL Vo m/s 562, dnešní měření 494 m/s.
Sierra 300gr prach D060 35.2 OAL 63,5 zápalka SB 5,3 LR QL Vo m/s 558, měření 477 m/s.

Jinak hodně nečistot z prachu.

Spekulace: můžou špatně měřit hradla? https://cs.strobl.cz/elektronicka-hradl ... nograph-1/

Děkuji předem za názory.
S pozdravem Lukáš Jirsa
Dancek
Příspěvky: 56
Registrován: pát 22.3.2019, 17:11

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Dancek » sob 02.11.2019, 10:01

Výpočet QL ani jiného SW není a ani nemůže být úplně přesný, kromě vlastností jednotlivých šarží prachu hraje značnou roli síla škrcení, materiál střely – její průtlačný odpor a do určité míry výkon zápalky nebo objem nábojnic, který může být u různých výrobců různý.
K chybnému měření hradel:
Hodinový kmitočet hradel je řízený krystalem, takže jeho kolísání nebo změna je velmi nepravděpodobná. Co se ale dosti často stává, je špatné nasvícení hradel. Fototranzistory zaznamenávají stín prolétající střely a jsou-li hradla nasvícena pod nějakým úhlem, může se opticky prodloužit délka mezi fototranzistory a hradla pak ukážou chybnou hodnotu. Menší nepřesnosti mohou vzniknout i tím, neletí-li střela rovnoběžně s povrchem hradel, letí-li pod nějakým úhlem, bude její dráha v prostoru mezi fototranzistory delší a hradla naměří menší rychlost.
Rychlosti střel nejraději měřím když je pod mrakem. Je-li slunečno, zastiňuju hradla nějakým jednobarevným hadrem nebo se je snažím umístit do stínu. Ve stínu stromů nebo keřů ale může způsobit problém i docela slabý vítr který pohne listím, slunko probleskne a totálně hradla zblbne.
Uživatelský avatar
Petr
Příspěvky: 180
Registrován: čtv 26.7.2018, 16:24

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Petr » ned 03.11.2019, 19:41

Zdravím,
k mereni hradly, ma Dancek naprostou pravdu, největší problém je svetlo. umělé osvětlení muže byt hodne problematicke, pokud nepoužijete original prislušenství. Nejlepší je proste mirně šero, prostě pod mrakem.
Nemam tady u sebe muj " blbnik" ale je muj text vyše.
To že je hlaveň silně znečištěna potvrzuje nízkou úroveň vyhoření prachové náplně.
petr
Uživatelský avatar
Petr
Příspěvky: 180
Registrován: čtv 26.7.2018, 16:24

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Petr » pon 04.11.2019, 14:11

Zdravím Lukáši,
největší problém je podle mě v prachu. Prostě D060 ti za tak malého tlaku nebude dobře fungovat.
podle QL ta, máš vyhoření prachové náplně cca 90 %, to je to jak píšeš znečištění hlavně. Prostě za tohoto tlaku prach "neví" jak má hořet Pokud snižuješ prachové dávky na slabší výkon náboje, je to možné, ale musíš vždy použít rychlejší prach. Prostě když hodíš do krbu dvě pořádná polena budou hořet dlouho ale sebelepší program ti neřekne moc přesně výsledek.
Podobné rychlosti a výkony jako ty uvádíš by byl lepší volbou zmíněný Vectan BA 6,5
kde je při nabíjecí hustotě cca 70 % vyhoření na 100 %
s pozdravem
petr
Uživatelský avatar
Jirsa.L
Příspěvky: 5
Registrován: stř 09.10.2019, 8:37

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Jirsa.L » čtv 07.11.2019, 12:33

Zdravím,
dnešní měření: střela 300 gr., prach D060, navážka 36.0 gr.,OAL 64.5, podle QL 570 m/s,
naměřeno 484m/s se zápalkou s&b 5,3LR a světe div se, se zápalkou CCI 200 509m/s.
Podstatně méně nečistot. Zápalka udělala rozdíl 20 m/s.

Jinak hradla měří dobře, zkoušel jsem fabrický Geco 7x57r, oni píšou 750 m/s ja naměřil 747 m/s


Až se k tomu Vectanu BA 6,5 ňák dostanu tak ho určitě vyzkouším.
Děkuji moc.
Uživatelský avatar
Petr
Příspěvky: 180
Registrován: čtv 26.7.2018, 16:24

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Petr » pát 08.11.2019, 9:13

Zdravím Lukáši,
je to jenom o rychlosti. V případě že použiješ silnější zápalku, máš rychlejší start. Kapacita nábojnice 45-70 gov. je velká, je to prostě " stary černoprach". Kdybys použil zápalku CCI 250 , velká pušková magnum. bylo by to ještě o něco rychlejší, ale pořád to neřeší vlastní problém.
V QL který máš si hlídej kromě dat, max tlak a to co předpokládám děláš ještě další 3 věci,
. vyhoření prachové náplně, nechodím pod 98-99 % nejlépe je samozřejmě 100 %
- procenta využití objemu nábojnice 80 - 100 % ( nabíjecí hustota )
. úsťový tlak, pokud možno co nejnižší hodnoty

to nej, jsou % vyhoření, co se týče nabíjecí hustoty, tak za "normálních" podmínek, tj, např. teplota obvyklá u nás, nemá nabíjecí hustota zas tak velký vliv, 60 - 90 % je bez problémů

s pozdravem
petr
Uživatelský avatar
Jirsa.L
Příspěvky: 5
Registrován: stř 09.10.2019, 8:37

Re: 45-70 gov. prostě Govermment

Příspěvek od Jirsa.L » pát 08.11.2019, 16:57

Zdravím,
s tlakem jsem obezřetný. Držím se max ve žluté. Dokonce někde psali že u tech starších 28000 psi. Takže jsem někde 1630 bar. Koupil jsem originál náboje Hornady 45-70 Government 325 gr FTX® LEVERevolution® a tam se s tlakem moc nepářou, když jsem vystřelil, tak mě to zvedlo ze židle a to mám přes metrák. Docela bych litoval někoho, kdo to naláduje do starý flinty.
To vyhoření je pravda. Musím oslovit nějakého prodejce a objednat ten Vectan.
Koukal jsem na to a ten prach se používá do 45lc?
Ty zápalky mě zaskočili, oboje jsou velká pušková a takovej rozdíl.

Děkuji Lukáš
Odpovědět

Zpět na „Laborace rozděleno podle zbraně“